بی اعتمادی به اردوغان می‌تواند به توافق صلح اسرائیل با ترکیه لطمه بزند

یک استاد دانشگاه جان هاپکینز بر این باور است که توافقنامه اخیر بین ترکیه و اسرائیل برای از سرگیری روابط پس از ۶ ساله مناقشه، از تبعات انزوای سیاسی ترکیه در منطقه است.

"گارت جنکینس" استاد دانشگاه جان هاپکینز در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک تاکید کرد: توافق اخیر تل آویو و آنکارا برای از سرگیری روابط سیاسی پس از 6 سال منازعه، از تبعات انزوای سیاسی ترکیه در منطقه به شمار می رود.

بن علی یلدریم نخست وزیر ترکیه روز شنبه اعلام کرد که پارلمان این کشور توافقنامه عادی سازی روابط با اسرائیل را تصویب کرده است.

در ماه ژوئن، ترکیه و اسرائیل به توافقنامه ای برای عادی سازی روابط دست یافتند، روابطی که به خاطر یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به کشتی حامل کمکهای انسان دوستانه به نوار غزه و کشته شدن 10 تبعه ترکیه، به شدت تیره و تار شده است.

بر اساس توافقنامه‌ای که به پارلمان ترکیه ارائه شده است، اسرائیل 20 میلیون دلار غرامت طی 25 روز به ترکیه پرداخت خواهد کرد.

کماندوهای اسرائیلی که در این حمله شرکت داشته اند، از فعالیت در ارتش تعلیق می شوند. کابینه اسرائیل در ماه ژوئن این توافقنامه را تصویب کرد و اکنون نوبت ترکیه است تا تصمیم نهایی را در این خصوص بگیرد.

این تحلیلگر سیاسی افزود: گرچه روابط اقتصادی بین اسرائیل و ترکیه به خاطر مناقشه های سیاسی، تحت تاثیر منفی قرار نگرفته ولی این توافقنامه از نظر سیاسی، اهمیت زیادی دارد.

وی اظهار داشت: با این توافقنامه، ترکیه حق اسرائیل برای محاصره نوار غزه را به رسمیت می شناسد که این یک عقب نشینی بزرگ و آشکار از سوی ترکیه به شمار می رود.

جنکینز گفت: هنوز بی اعتمادی زیادی نسبت به ترکیه در داخل اسرائیل وجود دارد، به خصوص بی اعتمادی نسبت به اردوغان. بنابر این، تصور نمی کنم که این توافقنامه بتواند تغییرات بزرگی را در منطقه ایجاد نماید.

وی یادآور شد: تمایل ترکیه برای دستیابی به توافقنامه های سیاسی با قدرت های منطقه ای، در نتیجه انزوای اخیر آنکارا در منطقه بوده است. گرچه روسیه و اسرائیل می توانند از توافق سیاسی با ترکیه بهره برداری کنند ولی هنوز بی اعتمادی در روابط آنها به چشم خواهد خورد.

این تحلیلگر سیاسی افزود: در صحبت با مردم اسرائیل، به این نکته پی بردم که آنها به اردوغان اعتماد ندارند، و من فکر می کنم که روسیه نیز از همکاری با ترکیه در برخی زمینه ها به خصوص مقابله با تروریسم و گروه های جهادی سود خواهد برد ولی فکر نمی کنم روسیه نیز دیگر به طور کامل به اردوغان اعتماد داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.