کری در سئول: راهی طولانی در مبارزه با داعش در پیش داریم

وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفرش به سئول، در خصوص مسائل امنیتی و آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی با مقام‌های کره‌جنوبی به بحث و رایزنی پرداخت.

 به نقل از خبرگزاری فرانسه، "جان کری"، وزیر امور خارجه آمریکا با "پارک گئون های"، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به مذاکره پرداخت و قرار است یک سخنرانی سیاسی درباره چالش‌های مربوط به فضای سایبری ارائه دهد. واشنگتن در تلاش برای احیای مذاکرات خلع سلاح گفت که از مذاکرات ابتدایی با پیونگ‌یانگ استقبال می‌کند اما کره‌شمالی در پاسخ قدرت‌نمایی نظامی خود را به رخ کشیده است. حدود یک هفته پیش کره‌شمالی اعلام کرد که با موفقیت یک موشک بالستیک زیردریایی آزمایش کرده است.


طبق تحریم‌های سازمان ملل، پیونگ‌یانگ از استفاده از فناوری موشک بالستیک منع شده است. در حالی که "کیم جونگ اون"، رهبر جوان کره‌شمالی دستیابی کشورش به "تسلیحات استراتژیک" را ستود اما مقام‌های دفاعی آمریکا این آزمایش را بی‌اهمیت شمرده و می‌گویند که این کشور در مراحل اولیه دستیابی به موشک‌های بالستیک قرار دارد. با این وجود جان کری در جریان سفر دو روزه خود به پکن پیش از ورود به سئول، اقدامات تحریک‌آمیز کره‌شمالی را محکوم کرده و آن را رفتاری "بی‌ثبات‌کننده" و "غیرقابل قبول" توصیف کرد.


جان کری در جریان دیدار با رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی و "یون بیونگ سی"، وزیر امور خارجه این کشور بر تعهد آمریکا بر اتحاد نظامی با کره‌جنوبی تاکید کرد.


وی قرار است اواخر امروز (دوشنبه) یک سخنرانی جامع درباره سیاست خارجی داشته باشد که محور آن استفاده از فضای سایبری از جمله مسائل امنیت سایبری است.


جان کری در سخنانش در سئول گفت که کره‌شمالی حتی به برداشتن گامی لازم در راستای خلع سلاح برنامه تسلیحات هسته‌ای خود نزدیک نشده است. وی با تاکید بر اینکه فشارها باید بر پیونگ یانگ افزایش یابد، عنوان کرد که اگر رفتار کنونی پیونگ‌یانگ در نقض حقوق بشر همچنان ادامه یابد، مسئله کره شمالی احتمالا به دادگاه جرایم بین‌المللی ارجاع داده می‌شود.


کری همچنین گفت که تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی را در نظر دارد. وی افزود: با این حال واشنگتن همچنان به کره شمالی این فرصت را می‌دهد که در ازای تمایل صادقانه برای حل برنامه اتمی، روابطش را ارتقا دهد. تا به این تاریخ و تا به این لحظه خصوصا با تحرکات اخیر، کاملا مشخص است که کره شمالی حتی به تحقق استانداردها نزدیک نشده است.


کری در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه کره جنوبی گفت: در ازای آن کره شمالی همچنان به توسعه برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ادامه می‌دهد.


وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در خصوص پیشرفت‌های تروریست‌های داعش در رمادی عراق گفت که نبرد با آنها حتی با شکست در رمادی ادامه می‌یابد.


وی تاکید کرد که راهی طولانی در مبارزه با داعش در پیش رو قرار دارد و این کار خصوصا در رمادی که نیروهای امنیتی از آمادگی کافی برخوردار نیستند، سخت‌تر خواهد بود.


کری گفت که رمادی فرصت و هدفی است که نباید از بین برد اما وی ابراز اطمینان کرد که طی روزهای آتی شرایط تغییر کند.

وی همچنین گفت که که واشنگتن از تمدید آتش بس انسانی در یمن حمایت می‌کند اما مدعی شد که مانورهای حوثی‌ها اجرای این امر را مشکل می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: می‌دانیم که حوثی‌ها قابلیت‌های موشکی خود را به مرزها انتقال داده‌اند و براساس توافق آتش بس این یک اقدام تحریک آمیز شمرده می شود و نقض توافقنامه است. عربستان براساس توافق آشتی عمل کرده و ما همچنان از ایده تمدید آتش بس انسانی حمایت می‌کنیم اما به نظر من تحت این شرایط حفظ آن مشکل است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.