لاوروف: روسیه در انزوای سیاسی قرار ندارد

وزیر امور خارجه روسیه در پایان نشست وزیران کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در سوئیس اعلام کرد که مسکو در انزوای سیاسی قرار ندارد.

 روز جمعه نشست شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در بازل سوئیس به کار خود پایان داد.

روزنامه «کامرسانت» امروز، شنبه، در این مورد نوشت: این نشست دشوارترین مذاکرات برای هیئت نمایندگی روسیه طی چند سال اخیر محسوب می‌شود، چرا که مقامات روس چه در مباحثات و چه در دیدارهای حاشیه آن، با انتقادات شدیدی به خاطر بحران داخلی در اوکراین مواجه شدند. البته «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که «اصلا احساس در انزوا قرار گرفتن نداشته است».

لاوروف روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست وزیران سازمان امنیت و همکاری اروپا یادآور شد که انتقادات صورت گرفته خطاب به روسیه دور از انتظار دیپلمات‌های روسی نبوده و وی اصلا احساس نکرده که در انزوای سیاسی قرار گرفته است. به گفته وی، البته سخنان تند در اظهارات علنی به مراتب بیشتر بوده و در مذاکرات دوجانبه جو دوستانه تری بر گفت‌وگوها حاکم بود که گویای تبلیغاتی بودن این برخوردهاست.

به نوشته این روزنامه، مهمترین موضوع نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا مبارزه با تروریسم، در وهله نخست در خاورمیانه و شمال آفریقا بود. ضمن اینکه بحران اوکراین نیز در مرکز توجه مباحثات قرار داشت.

طبق گفته وزیر خارجه روسیه، کشورهای شرکت کننده در این نشست مباحثات سازنده‌ای در خصوص لزوم بسیج شدن تمامی تلاش‌های بین المللی در مبارزه با تهدیدات تروریستی داشتند. ضمن اینکه ابتکار عمل هیئت نمایندگی روسیه در خصوص محکومیت مشکل «مسیحیت ستیزی» در منطقه خاورمیانه نیز مورد حمایت همه کشورهای عضو این سازمان قرار گرفت که تاکنون از سوی سایر کشورها مورد توجه قرار نگرفته بود.

طبق اطلاعات «کامرسانت»، روسیه ابتکار عمل دیگری هم ارائه داد که مورد حمایت سایر شرکت کنندگان قرار نگرفت و آن «غیر قابل قبول بودن پدیده نئونازیسم و ضرورت مبارزه با آن» و همچنین «پدیده عدم تابعیت در کشورهای منطقه بالکان» بود که به گفته لاوروف، مواضع همتایان غربی چندان سازنده نبوده و آنها حاضر به مباحثه در این خصوص نشدند.

هیئت نمایندگی روسیه همچنین اعلام کرد، در سال آینده که ریاست دوره ای سازمان امنیت و همکاری اروپا برعهده صربستان است، مقامات مسکو قصد دارند تلاش کنند تا همه کشورهای عضو این سازمان پایبندی خود به اصل «قانون هلسینکی» - سندی که در سال 1975 در خصوص تعیین اصول مربوط به ثبات و امنیت در قاره اروپا - را مورد تایید قرار دهند.

ضمن اینکه کارشناسان از هم اکنون هشدار داده‌اند که فعالیت روسیه در این راستا ممکن است باعث افزایش رویارویی بین مسکو و کشورهای غربی گردد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.