لاوروف: درها برای حل بحران اوکراین باز است

وزیر امور خارجه روسیه گفت، تلاش‌ها برای وخیم‌تر کردن روابط اقتصادی میان روسیه و اتحادیه اروپا به موفقیت فعالیت‌های تجاری هیچ کمکی نخواهد کرد.

 به نقل از خبرگزاری نووستی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: تلاش‌ها برای وخیم‌تر کردن روابط اقتصادی به موفقیت فعالیت‌های تجاری کمکی نخواهد کرد. امیدوارم اکثر تجاری که نه‌ تنها در روسیه بلکه در کشورهای همسایه شرکت‌های خود را معرفی می‌کنند، با توجه به تجارب شخصی خود این مساله را درک کنند.


وی افزود: افرادی که چنین تصمیماتی دارند باید بدانند که چنین بازی‌هایی با اقتصاد قابل قبول نیست. اقتصاد چنین بازی‌هایی را قبول نمی‌کند.


این دیپلمات ارشد روسیه بار دیگر تکرار کرد که مسکو قصد ندارد تا در مورد پیش‌شرط‌ها برای لغو تحریم‌های غرب مذاکره کند.


لاوروف گفت: ما تحریم‌های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا علیه روسیه را اقدامی غیرقانونی می‌دانیم که نه‌ تنها به کاهش درگیری‌ها بلکه به حفاظت از مردم اوکراین نیز کمکی نکرد. طبیعتاً قصد نداریم تا درباره هیچ پیش‌شرطی برای لغو این تحریم‌ها مذاکره کنیم. این تحریم‌ها باید توسط آنهایی که اعمال شده، لغو شوند.


وی افزود: روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا در حال حاضر به «لحظه حقیقت» رسیده است یعنی اینکه هم‌اکنون باید محور تحولات آتی طولانی‌مدتشان را مشخص کنند. الآن باید درباره محور همکاری‌های طولانی‌مدت تصمیم بگیرند و به این سوال پاسخ دهند که آیا ما برای یکدیگر شرکای استراتژیک هستیم یا همچنان رقبای جئوپولیتیکی باقی مانده‌ایم.


لاوروف ادامه داد: امروز درهای احتمال حل بحران اوکراین باز است. موافقت‌ها درباره اقدامات عملی صورت گرفته و براساس توافقنامه‌های آتش‌بس که میان پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین و ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش امضا شده، در حال اجرا هستند. سوال اینجاست که آیا طرف‌های درگیر اوکراین قصد دارند تا این راه را به سوی صلح دائم پیش بروند یا توسط افرادی که قصد دارند از تراژدی مردم اوکراین سوءاستفاده کنند، با مانع مواجه می‌شوند.


این دیپلمات ارشد روسیه گفت: ما انتظار داریم تا کمیسیون اروپا رویکردهای غرض‌ورزانه سیاسی را در زمینه ایجاد این خط لوله‌های گاز رد کرده و منافع کشورها و تجار اتحادیه اروپا را مدنظر بگیرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.