بان‌کی‌مون خواستار تحریم تسلیحاتی سوریه شد/ مسکو:‌ وتو می کنیم

نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که اگر تضمینی در مورد اجرای تحریم تسلیحاتی گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه وجود نداشته باشد، این کشور از تحریم تسلیحاتی دولت سوریه حمایت نخواهد کرد.

به نقل از خبرگزاری «نووستی»، «ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد  شب گذشته در نیویورک اعلام کرد که این کشور تنها در صورتی حاضر است امکان ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه را مورد بررسی قرار دهد که دقیقا روشن شود که این مسئله در خصوص گروه‌های مسلح مخالف ضددولتی هم رعایت خواهد شد.

پیش از این روز جمعه «بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل از شورای امنیت و کشورهای جامعه جهانی خواسته بود که تحریم‌هایی را در خصوص ارسال تسلیحات به سوریه اعمال کنند.

چورکین در کنفرانس مطبوعاتی در مقر سازمان ملل در این رابطه گفت: «مواضع ما در مورد تحریم تسلیحاتی سوریه هیچ تغییری نکرده است. اگر برای من روشن شود که این تحریم‌ها در قبال گروه‌های مسلح مخالف در این کشور اعمال شود، در آن صورت ما این مسئله را بررسی خواهیم کرد و در غیر این صورت از چنین طرحی حمایت نخواهیم کرد.»

این دیپلمات بلندپایه تاکید کرد که روسیه پیش از این بارها این موضوع را مطرح کرده و تاکنون هیچ پاسخی در این رابطه دریافت نکرده است.

رئیس شورای امنیت  یادآور شد: «نمونه روشن این قضیه لیبی است. با وجود اعمال تحریم تسلیحاتی این کشور، سلاح و تسلیحات نظامی بازهم مثل سابق بدست گروه‌های مسلح تروریستی در لیبی می‌ رسید و اکنون نیز این تسلیحات از طریق لیبی در سراسر قاره آفریقا پخش شده است. ما نمی‌خواهیم که بار دیگر در خصوص سوریه در این جهت حرکت کنیم.»

کشورهای غربی در حالی که در تسلیح تروریست‌های سوری از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کنند،‌ تلاش دارند، تحریم‌های تسلیحاتی را از طریق سازمان ملل به دولت سوریه تحمیل نمایند اما روسیه با این امر مخالفت می‌کند.

چندی پیش،‌ «اخضر ابراهیمی»،‌ نماینده ویژه سابق سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد،‌ وقتی در این پست تلاش می کرد از طریق مذاکره و سیاسی بحران سوریه را حل و فصل کند، برخی کشورها مانع از آن می شدند. ابراهیمی این را هم گفت که از این پس در هر ماموریتی که آمریکایی‌ها به وی محول کنند،‌ مشارکت نخواهد کرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.