امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن تاثیری بر روند صلح افغانستان ندارد

برخی نمایندگان مجلس سنای افغانستان ضمن مخالفت با امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن تاکید کردند: امضای این پیمان در پیشبرد روند صلح افغانستان تاثیری ندارد.

«سید محمد سادات ناصری»، عضو مجلس سنای افغانستان در نشست امروز این مجلس اظهار داشت: اگر دولت افغانستان پیمان امنیتی با آمریکا را به امضا برساند، این پیمان به نفع مردم افغانستان نبوده و در روند صلح این کشور نیز تأثیرگذار نخواهد بود.

ناصری افزود: در 12 سال گذشته آمریکا در افغانستان حضور گسترده‌ای داشت اما تمام مردم افغانستان شاهد افزایش ناامنی‎ها در این کشور بوده است.

این نماینده گفت: پیمان امنیتی کابل-واشنگتن را به نفع مردم افغانستان نمی‌داند، زیرا این پیمان هیچ‎گاه برای اکثر مردم افغانستان قابل قبول نیست.

این در حالی است که اکثر روحانیون، برخی از والیان ولایات افغانستان، رئیس مجلس سنا و مردم افغانستان با امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن مخالفت کرده و آن ‎را به نفع مردم این کشور ندانسته‎اند.

شریعت کافر بر مسلمان را نمی‎پذیریم

ناصری در ادامه اظهار داشت: با امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن آمریکا که یک کشور کفر است بر افغانستان که یک کشور مسلمان است، تسلط می‎یابد و ما بر اساس آیات قرآن کریم تسلط کافر بر مسلمان را نمی‎پذیریم.

به اعتقاد وی، شریعت اسلامی بهترین شریعت در تمام ادیان در جهان است که می‎تواند افغانستان را از بدبختی و احتیاج نجات دهد، پس دولتمردان افغانستان باید شریعت اسلامی را اجرا کرده و افغانستان را از دست کشور‎های غربی نجات دهند.

این عضو مجلس سنای افغانستان همچنین اظهار داشت: اگر دولتمردان افغانستان فکر کنند که با امضای این پیمان اقتصاد افغانستان بهبود پیدا می‎کند، هرگز به این فکر نباشند، زیرا در 12 سال گذشته معلوم شد که وضعیت اقتصادی مردم افغانستان به شدت ضربه دیده است.

به اعتقاد کارشناسان، افغانستان یکی از کشورهای غنی از لحاظ معادن زیرزمینی است اما کشورهای غربی با وجود حضور 12 ساله در این کشور هیچ‎گاه تلاش نکرده‌اند تا دولت افغانستان را قادر به استفاده از این معادن زیر زمینی کنند.

آمریکا با افغانستان برخوردی دوگانه دارد

«خالقداد بلاغی» عضو دیگر مجلس سنای افغانستان در نشست امروز این مجلس اظهار داشت: آمریکا از چندی پیش تاکنون در برخورد با دولت افغانستان سیاست دوگانه‌ای را در پیش گرفته است.

بلاغی افزود: چندی پیش دولتمردان آمریکا بر دولت افغانستان فشار وارد می‎کردند تا پیمان امنیتی کابل-واشنگتن هر چه سریع‎تر امضا شود اما در این اواخر آن‎ها می‎گویند که جانشین حامد کرزی نیز می‎تواند این پیمان را با آمریکا به امضا برساند خود که این مسئله موجب مغشوش شدن اذهان عمومی در افغانستان است.

به اعتقاد وی، دولت و ملت افغانستان هیچ‎گاه تحت فشار کشور‎های خارجی قرار نگرفته و پیمانی را به امضا نمی‎رسانند که به سود منافع ملی آنان نباشد.

بلاغی در ادامه گفت: برگزاری شفاف انتخابات و روند صلح در افغانستان هنوز مشخص نیست که آیا امنیت انتخابات افغانستان به طور کامل از سوی نظامیان افغان تأمین می‎شود یا خیر.

به اعتقاد وی، تا زمانی که صلح در افغانستان نهادینه نشده و انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار نشود، امضای پیمان این کشور با آمریکا کار درستی نیست.

وی همچنین تأکید کرد که صلح در افغانستان باید به عنوان یک دستور اسلامی به مردمی که همکار با طالبان هستند معرفی شود تا آن‎ها دست از جنگ و خون‌ریزی کشیده و در روند صلح این کشور شریک شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: حامد کرزی باید در این اواخر حکومت خود تلاش کند تا با گروه‎های مخالف دولت افغانستان مذاکره کرده و آن‎ها را در دولت این کشور سهیم کند.

چندی قبل حامد کرزی و نواز شریف به این نتیجه رسیدند که دولت پاکستان برای گفت‎وگوهای صلح میان شورای عالی صلح افغانستان و طالبان زمینه‌سازی کند.

اکثر کارشناسان مسائل سیاسی افغانستان به این باورند که استحکام روابط افغانستان با کشورهای همسایه نسبت به آمریکا می‎توانند تأثیر بیشتری بر روند صلح افغانستان داشته باشند، زیرا صلح در افغانستان به منافع این کشور‎ها نیز است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.