بحران رهبری در تحریک طالبان پاکستان با انتخاب فضل الله

مرگ محسود که از قبیله محسود بود و انتخاب فضل الله که از دره سوات است و در نظر این قبایل، خارجی محسوب می شود، وضعیت را در تحریک طالبان پاکستان تغییر داده است.

به گزارش  این پایگاه  برخی گروه های مؤثر در تحریک طالبان پاکستان، رهبرجدید- ملافضل الله- را فرد ارتباطی با هندوستان می دانند. کشته شدن یکی از شبه نظامیان به شدت تحت تعقیب پاکستان توسط پهپادهای آمریکائی، باعث شده تا رقابتهای دیرینه در طالبان پاکستان دوباره زنده شود و این گروه شورشی را بیش از پیش غیرقابل پیش بینی و تندرو کند.
به گزارش رویترز، کشته شدن حکیم الله محسود در ماه گذشته، جنگ قدرت را در این گروه پیش آورده و این امر می تواند منطقه را در آستانه خروج نیروهای آمریکا از افغانستان در سال 2014 متشنج کند.
زمانی که یک شورای قبیله ای ملا فضل الله را به عنوان جانشین محسود برگزید، چندین فرمانده خشمگین طالبان پاکستان مخالفت خود را اعلام کردند و از این سازمان خارج شدند.
یکی از فرماندهان حاضر در شورای 7 نوامبر به رویترز گفت: "انتخاب فضل الله سلسله مراتب فرماندهی در طالبان را به شکست می کشاند."
اما باقی فرماندهان از رهبر جدید تندرو پشتیبانی کردند و برنامه خود برای یک سری بمب گذاری و تیراندازی در انتقام مرگ حکیم الله اعلام نمودند.  یک مقام طالبان گفت: "این شروع جنگ ما با دولت پاکستان، به عنوان دست نشانده آمریکاست."
اما مرگ محسود که از قبیله محسود بود و انتخاب فضل الله که از دره سوات است و در نظر این قبایل، خارجی محسوب می شود، وضعیت را در تحریک طالبان پاکستان تغییر داده است.
در زمان فرماندهی حکیم الله، TTP با گفتگوهای صلح با دولت پاکستان مخالفتی نداشت، اگرچه که هیچ مذاکره ثمربخشی صورت نگرفت. اما فضل الله هرگونه مذاکره ای را رد می کند و کمپین تازه ای برای حمله به تاسیسات دولتی و امنیتی در پنجاب پاکستان را اعلام کرده که حوزه سیاسی نواز شریف، نخست وزیر پاکستان به حساب می آید.
سیف الله محسود، یک کارشناس پاکستانی گفت: "قبیله محسود نه تنها از این انتخاب ناراضی است، همچنین بر اساس گزارشها جنگ پنهان بین دو طرف درگرفته که بزودی علنی خواهد شد."
محسود، بر پایه اطلاعات جمع آوری شده در باره قبایل پشتون گفت: "به نظر من در شرایط کنونی نیروهای مخالف صلح در TTP دست بالا را دارند."

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.