سوء استفاده غرب از تجربه جهاد افغان در سوریه

حجم وسیع تبلیغات غربی ها و کشورهای عربی علیه دولت بشار اسد موجب شده تا بحران داخلی سوریه تبدیل به یک "جنگ مجاهدین خارجی" شود، که در مقایسه با جنگ افغانستان، این فرایند سرعت بسیار زیادی پیدا کرده است.

به گزارش این پایگاه به نقل از "واشنگتن تایمز"، حضور و دخالت جنگجویان خارجی در جنگ داخلی سوریه با نام "مجاهدین" و حمایت کشورهای عربی همچون عربستان، قابل مقایسه با جنگ افغانستان - شوروی نیست.
آمار نشان می دهد که بیش از 20.000 جنگجوی خارجی با تفکرات و نیّات متفاوت، از مارس 2011 وارد خاک سوریه شده اند و در مقایسه با جنگ 9 ساله افغانستان، که تمامی جنگجویان یک تفکر و ایده داشتند باید گفت، این روند با این سرعت اگر ادامه داشته باشد رکورد جهاد افغانستان را نیز خواهد شکست.
طبق بررسی های انجام شده، ورود جنگجویان خارجی از کشورهای عربی و غربی به سوریه، بسیار بسیار سریع تر از جنگ دهه 1980 افغانستان ارزیابی شده است و نتیجه گیری ها نشان می دهد دلیل اصلی این اتفاق، "حجم وسیع تبلیغات ضد دولتی بشار اسد" در سراسر جهان توسط شبکه اطلاع رسانی امریکایی صهیونیستی می باشد.
البته به اعتقاد مایکل اسکور (Michael Scheuer) کارشناس CIA، جنگجویان افراطی در سوریه به هیچ عنوان نباید به کشورهای خود بازگردند، چرا که بازگشت این افراد خود به تنهایی یک تهدید امنیتی بزرگ برای کشور میزبان است. در مقایسه با زمان جهاد افغان نیز این تهدید بیش از پیش به چشم می خورد. چرا که این افراد با ذهنیتی مریض به کشور خود باز می گردند و از طرف دیگر با افراد جدیدی در تماس خواهند بود که تفکرات جهادی و افراطی آنها در تصمیم های آینده اجتماعی این افراد نیز تاثیر خواهد داشت.
آرون زِلین، محقق و کارشناس موسسه مطالعاتی واشنگتن، بر این باور است که جنگ سوریه با دخالت جنگجویان خارجی، بعد از پدیده جهاد افغان در دهه 1980، یکی از بزرگترین "صحنه های نبرد جنگجویان خارجی" می باشد.
به اعتقاد وی جنگجویان خارجی مستقر در سوریه از 60 ملیت متفاوت می باشند، که اکثراً از کشورهای عربی مخصوصاً عربستان سعودی، لیبی و تونس هستند و تعداد کمی از کشورهای اروپایی مخصوصاً انگلیس، بلژیک، فرانسه و هلند در این درگیری دخیل هستند.
اکثر جنگجویان خارجی با قرار گرفتن در جبهه مخالفین، از حمایت شدید مالی و نظامی قدرت های غربی برخوردار می شوند و زیر چتر "القاعده" با نام مستعار "ارتش آزادی" فعالیت می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.