رویترز: نمایندگان سنا و کنگره طرح اوباما علیه سوریه را به چالش کشیدند

درحالیکه وزیر خارجه آمریکا در خارج از کشور به دنبال جلب حمایت کشورهای مختلف برای حمله به سوریه است این طرح در داخل آمریکا با چالش‌های زیادی از سوی نمایندگان کنگره و سنا مواجه شده است.

 به نقل از رویترز، کاخ سفید روز یک شنبه فشار برای طرح اقدام نظامی خود علیه سوریه را افزایش داد اما در کنگره با موانع زیادی مواجه شده است؛ جائیکه چندین نماینده برجسته کنگره اعلام کردند که برای حمله نظامی به سوریه متقاعد نشده‌اند.

براساس این گزارش، درحالیکه سنای آمریکا روز چهارشنبه تصمیم گیری مهمی در پیش خواهد داشت «دنیس مک دانوف» رئیس ستاد کاخ سفید در یک مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد که یک حمله نظامی محدود علیه دولت بشار اسد به خاطر استفاده از سلاح شیمیایی پیام بازدارندگی قاطعی به دشمنان منطقه‌ای خواهد فرستاد.

اما «مایک روجرز» رئیس جمهوریخواه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان و یکی از حامیان اقدام نظامی علیه سوریه گفت: باراک اوباما طرح حمله نظامی خود را به صورت خُرد خُرد اراده کرده و کامل نیست. واضح است که طی هفته گذشته این طرح حمایت خود را از دست داده است چرا که رئیس جمهور نتوانسته آن را به خوبی پخته کند و ابهامات آن را رفع کند.

رویترز در ادامه نوشت: طرح باراک اوباما علیه سوریه با مقاومت‌هایی از سوی جمهوریخواهان و حتی همفکران دموکرات اوباما در کنگره مواجه شده است و بسیاری از نمایندگان نگران هستند که حمله به سوریه ممکن است به تعهد بلند مدتی تبدیل شود و کشمکش‌ها و منازعات منطقه‌ای را دامن بزند.

در همین ارتباط «لورتا سانچز» نماینده دموکرات کنگره در برنامه «میت اند پرس» شبکه «ان بی سی» گفت: سوال من این است که مساله امنیت ملی در مورد اقدام نظامی علیه سوریه کجاست؟ وی گفت؛ اشتباه نکنید، لحظه‌ای که اولین موشک در خاک سوریه فرود آید ما درگیر جنگ سوریه می‌شویم.

وی تاکید کرد؛ رئیس جمهور می‌گوید که این جنگ سریع تمام می‌شود و ما از آن بیرون خواهیم ماند(درگیر نمی‌شویم) اما مگر جنگ‌های طولانی چگونه آغاز شدند؟

علاوه بر آن «مایکل مک کول» رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان نیز می‌گوید که طرح باراک اوباما غیرمسئولانه است.

طرح کاخ سفید درباره سوریه درحالی در داخل آمریکا با چالش مواجه شده است که  جان کری وزیر خارجه آمریکا در اروپا به دنبال جلب حمایت کشورهای اروپایی و کشورهای عربی است.

جان کری در پاریس تاکید کرد که پیش بینی درباره مخالفت‌ها در کنگره هنوز زود است و چندان دقیق نیست.

وی افزود: انتشار ویدئوهای تازه از سوی کاخ سفید نشان می‌دهد که دولت بشار اسد در حمله شیمیایی روز 21 اوت در اطراف دمشق دست داشته است و ما تاکید می‌کنیم که نیروهای دولت مبادرت به انجام آن کرده‌اند.

وی همچنین گفت که تصمیم کشورهای مختلف برای حمایت از حمله نظامی علیه سوریه طی 24 ساعت آینده اعلام می‌شود.

این درحالیست که بشار اسد در گفت‌وگو با شبکه سی بی اس آمریکا در دمشق اعلام کرد که مسئولیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی در غوطه شرقی را نمی‌پذیرد. رئیس‌جمهور سوریه امروز تاکید کرد که ادله مربوط به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در الغوطه شرقی، ادله محکمی نیست.

بشار اسد تاکید کرد: در صورت وقوع حمله به سوریه متحدان سوریه واکنش نشان خواهند داد.

وی ادامه داد: حمله به سوریه هدف قرار دادن نیروهای سوریه برای ایجاد تغییر و توازن قواست.

رئیس جمهور سوریه در عین حال گفت که نمی داند حمله نظامی علیه سوریه صورت خواهد گرفت یا خیر اما تاکید کرد که سوری ها با همه توان خود برای این قضیه آماده هستند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.