اردوغان : سرخوردگی حزب مخالف موجب گسترش اعتراضات در ترکیه شده است

نخست وزیر ترکیه با انتقاد از حزب اصلی مخالف دولت خود گفت : حزب جمهوریت خلق ترکیه ( جی اچ پی ) وارد سناریویی خطرناک شده است.

به گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه زمان ترکیه ، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در سخنانی در نشست فراکسیون حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه ، با انتقاد از ناآرامی های اخیر کشورش دولت خود را دولت همه مردم ترکیه توصیف کرد. وی گفت :‌ در مقابل بازی پلید قاطعانه ایستادگی کردیم و سناریو را بی اثر ساختیم.
اردوغان گفت : ناکامی های حزب جی اچ پی در انتخابات موجب سرخوردگی هواداران این حزب شد و جی اچ پی که قادر نیست به عنوان حزب اصلی مخالف در مجلس ترکیه فعالیت موثری انجام دهد ، هواداران خود را به درگیری های خیابانی فراخواند.
نخست وزیر ترکیه گفت : متاسفانه شهروندان علوی ترکیه نیز به صورت انبوه در اعتراضات اخیر شرکت کردند . ما خواسته ها و حساسیت های آنان را درک می کنیم.
 ما جلساتی به منظور بهبود جایگاه علوی ها برگزار کردیم . فعالیت ها در این جهت بار دیگر آغاز خواهد شد.
وی تاکید کرد ، ما باید این مسائل را بر سر میز گفتگو حل کنیم و نباید مرتکب اشتباهات گذشته شویم.
اردوغان گفت :‌ رئیس حزب جی اچ پی و حسین آیگون نماینده تونجلی در مجلس ترکیه و همشهری رئیس جی اچ پی به صورت مداوم مرا دیکتاتور فاشیست توصیف می کنند .
نخست وزیر ترکیه هدف ناآرامی های اخیر را در ترکیه ایجاد کابوس و تضعیف دولت این کشور دانست و تاکیدکرد ، در مقابل این اقدامات تسلیم نخواهد شد.
اردوغان در پایان این نشست در گفتگو با خبرنگاران درباره برنامه سفر خود به غزه گفت :‌ غزه برای این سفر آماده است اما من نتوانستم به علت حوادث اخیر برای این سفر آماده شوم. وی تاکید کرد ،  ممکن است به صورت ناگهانی  به غزه سفر کنم.
نخست وزیر ترکیه همچنین از تصمیم اتحادیه اروپا برای آغاز مرحله جدید مذاکرات نهایی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا استقبال کرد و گفت :‌ جهت تحولات همان چیزی است که ما انتظار داشتیم.
وی گفت : ‌تصور می کنم پس از چند هفته با انتشار گزارش سالانه پیشرفت ترکیه در روند عضویت در اتحادیه اروپا فعالیت های سازمان های ذیربط برای ادامه مذاکرات آغاز شود.
اردوغان در پاسخ به سوالی درباره گفتگوی تلفنی دو روز پیش با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت : با رئیس جمهور آمریکا درباره تحولات سوریه ،‌ عراق ، اوضاع خاورمیانه و تحولات اخیر ترکیه گفتگو و تبادل نظر کردیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.